Klantenbijdrage / bijkomende kosten voor de klant

Avatar
by ABVV
Volgen

De wetgeving rond dienstencheques vermeldt niets over facturatie van bijkomende kosten aan de gebruikers van het systeem. Dat betekent dat uw erkende onderneming kan vragen om bepaalde kosten te betalen bovenop de prestatie van uw huishoudhulp. Een aantal regels dienen wel gerespecteerd te worden!

  • De bijkomende kosten mogen niet met dienstencheques betaald worden.
  • Als de erkende onderneming bijkomende kosten wil factureren, moet u daarmee akkoord gaan. Dat betekent dat die kosten moeten staan in het contract dat u met uw erkende onderneming afgesloten hebt.
  • Het moet gaan over werkelijke en redelijke kosten en de erkende onderneming moet duidelijk uitleggen welke kosten gefactureerd worden en waarvoor.
  • Er moet een factuur van de kosten gemaakt worden.

(Bron: Vlaanderen, Brussel, Wallonië)

 

Waarvoor mag een dienstenchequebedrijf de klantenbijdrage gebruiken?

- De lonen te betalen? Neen, deze worden namelijk gedekt door de inruilwaarde van de dienstencheque die de bedrijven krijgen.

- Huishoudhulpen op te leiden? De dienstenchequebedrijven kunnen hiervoor al beroep doen op de middelen van de regionale vormingsfondsen en het sectorfonds. 

- IT- of organisatorische uitdagingen? Het moet om werkelijke kosten gaan. Check dus of dat zo is.

 

Er kunnen echter wel parkeer- of administratiekosten in rekening worden gebracht en deze kunnen per gewerkt uur of op jaarbasis worden gefactureerd.   

 

Het systeem van dienstencheques werd ingevoerd om zwartwerk te bestrijden en laaggeschoolden aan een baan te helpen. Niet om zichzelf te verrijken met overheidsgeld of onredelijke klantenbijdrages zoals sommige commerciële dienstenchequebedrijven durven te doen.

Opmerkingen

0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.